Allmänna råd till dig som ska renovera eller bygga ett nytt badrum
Var ute i god tid då produkter kan ha lång leveranstid och bli dessutom försenade från fabrik eller skadas i transporten. Även byggnationen kan dra ut på tiden och då kan man behöva ha utrymme för att lagra sina varor.
Produkter ska vara snygga , praktiska och prisvärda. Ibland betalar man för en viss design men ofta så har dessa varor också en bra hållbarhet. Kvalité är viktigt i badrum då det ska hålla länge och produkterna ska tåla daglig användning.
Titta på slutsumman och inte på rabattsatser då grundpriset kan skilja sig beroende på leverantör. Som privatperson ska priserna du får vara alltid inklusive moms.
Internetköp kan kräva en del kunskap. Ibland får man köpa alla kompletterande delar separat då t.ex toaletter säljs utan sits eller badkar utan benställning och avloppsdetaljer. Köper du varor från en utländsk sida, se till att produkterna är anpassade för våra regler och därmed godkända att installera i Sverige. Kontrollera hur du gör med reklamationer mm. Det är endast till den internetbutiken du kan vända dig till för att reklamera varan.
Kolla med ditt försäkringsbolag, vilka skador din försäkring täcker och vilka krav de har. Boverket föreskriver de lagstadgade reglerna inom byggnation och om de kan man läsa på www.boverket.se/bbr.
Säker Vatten är en branschorganisation som hjälper företag med riktlinjer hur man installerar enligt deras föreskrifter. Följer företaget deras riktlinjer så ska det stå i kontraktet.
För din egen skull och för att minska skador så kontroller alltid alla varor du får. Har varor blivit skadade i transporten så måste vi anmäla detta inom 7 dagar till transportföretaget. Hör av dig direkt till oss om du ser att ett emballage är skadat. Ibland kan det tyvärr bli fel, så kontrollera alltid att kaklet du fått har rätt storlek och färg. Låter du din hantverkare sätta upp kaklet och det visar sig i efterhand att det är fel så har du ingen möjlighet till ersättning.